Jom La Klik !!!!

Klik Saja

Wednesday, March 31, 2010

Bersediakah???

Salam..


1 Persediaan Minda dan Kerohanian.
Pasangan yang ingin berkahwin perlu bersedia secara minda melalui dan juga memikul tanggungjawab sebagai suami/isteri.Setiap pasangan juga perlu bersifat matang. Dan juga hendaklah mempunyai pengetahuan dan kemahiran dalam menguruskan hal ehwal rumahtangga. Soal hukum-hakam dan ilmu agama amatlah penting,begitu juga dengan kemahiran berkomunikasi,menguruskan sumber (masa,wang dan tenaga) dan kemahiran mengatasi tekanan.

2 Persediaan Fizikal
Bakal pasangan perlu bebas daripada sebarang penyakit berjangkit.
Kesihatan yang baik akan membolehkan pasangan hidup bahagia dan dapat melaksanakan tanggungjawab dengan sempurna.Dan juga bakal pasangan hendaklah memiliki kemampuan seksual.Ia amat penting dalam menjamin kebahagiaan sesebuah rumahtangga.Ia juga merupakan faktor utama
bagi membolehkan pasangan mendapatkan zuriat.Kematangan fizikal pula penting terutama bakal isteri yang inginkan anak sebaik sahaja berkahwin.Bagi seorang wanita,mengandung pada umur kurang 18 tahun adalah tidak digalakkan,kerana pada umur tersebut tubuh badan wanita itu sedang membesar dan belum bersedia untuk mengalami perubahan-perubahan fizikal dan fisiologikal semasa mengandung.Umur yang ideal bagi wanita untuk menjadi seorang ibu ialah antara 20-30 tahun.

3. Persedian Ekonomi
Tugas dan tanggungjawab utama suami ialah memberi nafkah kepada isteri mengikut kadar kemampuannya.Sebarang sumbangan daripada isteri berhubung dengan perbelanjaan rumahtangga adalah merupakan sedekah daripada isteri.

4. Persediaan Sosial
Perkahwinan membawa kepada perubahan peranan ke atas kedua-dua
pihak.Contohnya mereka yang berumahtangga kini mempunyai jaringan hubungan sosial dengan mertua dan saudara mara pasangan.Oleh itu bakal pasangan perlu memastikan diri masing-masing untuk menerima segala nasihat dan tunjuk ajar daripada mentua masing-masing
..



6 comments:

nur easy said...

"I praise Allah for sending me you my love, You found me home and sail with me, And I`m here with you..."

ieYna said...

Anda pasti boleh. Anda pasti berjaya. Anda pasti gembira. Yahoooo.

ina_jb said...

adakah anda bersedia? hehe...

SuhailaHanafi said...

bilakah hari bahagia itu? huhu.. insyaallah akan dipermudahkan segala urusan..

LEMONADE said...

akak, saya ada beli satu buku smlm tentang ni. nnti sy upload. =)

Cahaya said...

easyou-thanx for everyting u

Ina- Huhu bersemangat betul sy tgk kak ina ni:-)

Ina_jb - ko rasa aku dh sedia ke..huhu

Su-Insyaallah su, kad akan menyusul xlama lagi:-)

lemonade- okies..tgk ape kandunganyer:-)